Новая школа
Каталог статей
Меню сайта

Категории раздела
Общие вопросы образования [3]
Начальная школа [2]
Языки и литература [1]
Математика [3]
Иностранные языки [3]
География, экономика, природоведение [5]
Физическая культура, защита Отечества [0]
Внеклассная работа, классное руководство. [3]

Статистика
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0




Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Форекс. Forex. Дилинговый центр FOREX MMCIS group

    Детский отдых
    ; Электронные книги-основа
    Главная » Статьи » Языки и литература

    Педагогічні технології. Викладання української мови та літератури.

     

    Сьогодення потребує від педагога-практика високого професіоналізму, володіння сучасними технологіями навчання і виховання, бажання та вміння постійно вчитися й самовдосконалюватися.

    Для сучасної освіти характерним є пошук нових педагогічних технологій, що пов’язано з відмовою від традиційного навчання та виховання, з ідеєю цілісності педагогічного процесу як системи, що спирається на теорії загальнолюдських цінностей, гуманізації, особистісно-зорієнтованого підходу, пріоритету суб’єкт-суб’єктних відносин.

    У педагогічній діяльності головними діючими особами є вчитель та дитина. Учитель, як суб’єкт діяльності, керує навчально-виховним процесом, забезпечує його освітній, виховний і розвивальний характер. Удосконалення педагогічної діяльності впливає на розвиток особистості вчителя та учня.

    У сучасній дидактиці представлені найрізноманітніші технології. Але головним критерієм оцінки педагогічної технології є її ефективність.

    Педагогічна технологія – це алгоритм, сукупність цілей, змісту і засобів для досягнення запланованих результатів навчання. Вітчизняну теорію та практику здійснення технологічних підходів до навчання відображено  в наукових працях П.Я. Гальперина,      Н Ф. Тализіної, Ю. К. Бабанського, П. М. Єрдієва, М.В. Кларіна та інших.

    Серед перспективних освітніх технологій можна виділити наступні: інтерактивні, проектні, текстоцентричні, інформаційні, організації групової навчальної діяльності тощо.

    Відомі вчені-дослідники М.І. Пентилюк, С.А. Омельчук, О. Куцевол вивчали це питання, проводили апробацію складених підручників, навчальних посібників.

    Ефективними вважають уроки української словесності з використанням інтерактивних технологій навчання, які активізують процес особистісно-зорієнтованого навчання й унеможливлюють домінування одного учасника навчального процесу над іншим.

    Під час використання інтерактивних технологій учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчально-виховного процесу. Вони спільно визначають мету та засоби діяльності, прогнозують результати навчання. Учитель виступає лише в ролі організатора процесу навчання, координатора роботи груп, фасилітатора дискусій тощо. Саме інтерактивні технології створюють атмосферу співробітництва, сприяють усебічному розвитку кожного зокрема.

     

    Інтерактивні технології кооперативного навчання

     

    1.      Робота в парах

    Мета: сприяння розвиток навичок спілкування, критичного мислення, вміння висловлюватися, переконувати й вести дискусію.

    Як організувати роботу:

    1.      Учням пропонується конкретне завдання.

    2.      Об’єднання учнів у пари.

    3.      Обговорення завдання у парі (вказується час обговорення).

    4.      Представлення результатів роботи.

     

    2.      «Два-чотири-всі разом»

    Мета: розвиток навичок спілкування у групі, вміння переконувати й вести дискусію.

    Як організувати роботу:

    1.      Постановка питання для обговорення із встановленням часу.

    2.      Об’єднання учнів у пари для обговорення своїх ідей (пари повинні дійти спільної думки щодо вирішуваної проблеми протягом вказаного часу).

    3.      Об’єднати пари у четвірки для обговорення попередньо досягнутих рішень щодо поставленої проблеми. Прийняття спільного рішення є обов’язковим.

    3.      «Карусель»

    Мета: вдосконалення навичок обговорення дискусійних питань у групі з різними партнерами, обговорення гострої проблеми з діаметрально протилежних позицій.

    Як організувати роботу:

    1.      Розставити стільці у два кола (внутрішнє і зовнішнє).

    2.      Учні сідають один навпроти одного, ознайомлюються із завданням.

    3.      Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє-рухоме. За сигналом ведучого учасники пересуваються на один стілець праворуч і опиняються перед новим партнером. Так проходить усе коло, обговорюючи поставлене завдання.

    4.      «Акваріум»

    Мета: вдосконалення навичок дискутувати в малих групах та вміння аргументувати власну позицію.

    Як організувати роботу:

    1.      Об’єднати учнів у групи, ознайомити із завданням.

    2.      Одна із груп сідає у центр класу й отримує завдання для проведення групової дискусії (зачитується завдання вголос, 3-5 хв. Обговорюється проблема, підсумовується дискусія, згідно з прийнятим спільним рішенням).

    3.      Учні, які перебувають у зовнішньому колі, не втручаються у хід дискусії.

    4.      Після закінчення дискусії група повертається на свої місця, а вчитель веде бесіду з класом (2-3 хв.) за такими питаннями: Чи погоджуєтеся ви з думкою групи? Чи була ця думка достатньо аргументована? Який з аргументів вважаєте найбільш переконливим?

    5.      Місце в «акваріумі» займає інша група й обговорює іншу ситуацію.

    6.      Підсумки роботи в групах.

    5.      «Вільний мікрофон»

    Мета: надання можливості кожному учневі висловити свою думку чи позицію стосовно вирішуваної проблеми.

    Як організувати роботу:

    1.      Постановка запитання.

    2.      Уявний мікрофон (ручка, олівець тощо), який передаватиметься тому, хто бажає висловитися.

    3.      Надання слова лише тому, хто отримує «уявний» мікрофон.

    4.      Швидка і лаконічна відповідь.

    5.      Відповіді без коментарів і оцінок.

    6.      «Займи позицію»

    Мета: демонстрація розмаїття поглядів на проблему, усвідомлення можливості протилежних позицій щодо її вирішення.

    Як організувати роботу:

    1.      Пропонують тему, і потрібно висловити думку з приводу неї.

    2.      Вибір плаката («так» «ні» «не знаю»), який відповідає позиції даного учня.

    3.      Обґрунтування своєї позиції.

    4.      Уважне вислуховування аргументів інших учнів.

    5.      Якщо після обговорення дискусійного питання позиція змінюється, то слід перейти до іншого плаката і пояснити причину зміни своєї позиції.

    7.      «Метод прес»

    Мета: навчити учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійних питань у виразній і стислій формі, переконувати інших.

    Як організувати роботу:

    1.      Позиція: «Я вважаю, що…» (висловлення своєї думки).

    2.      Обґрунтування «Тому що…» (на чому ґрунтується докази на підтримку вашої позиції).

    3.      Приклад «Наприклад…» (факти, дані, що підтверджують позицію).

    4.      Висновки «Отже (тому), я вважаю…» (узагальнення думки).

    8.      «Кубування»

    Мета: розвивати аналітико-синтетичне мислення, вдосконалювати вміння чітко і конкретно висловлювати власну думку щодо поставленого завдання. Цю методику можна застосувати як у групах, так і в парах. Завдання написані на сторонах куба.

    Як організувати роботу:

    1.      Назвіть, опишіть....

    2.      Порівняйте…

    3.      Висловіть своє ставлення…

    4.      Аргументи «за» і «проти».

    5.      Застосуйте.

    Це тільки деякі інтерактивні технології, які можна використовувати на уроках української словесності. Бо уроки української словесності – це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем. Використання запропонованих технологій сприятиме розвитку творчого мислення, культури спілкування, читацьких інтересів, самоствердження особистості.

     Колода Зоя Михайлівна, учитель укракїнської мови та літератури Горлівської ЗОШ I-III ступенів № 1 

    Категория: Языки и литература | Добавил: Larisa (05.12.2009)
    Просмотров: 5845 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 3.2/4
    Всего комментариев: 0
    Имя *:
    Email *:
    Код *:
    Copyright MyCorp © 2017